Finance pro radost

CO JE TO PRODUCT PLACEMENT?

19.3.2018 894x (naposledy 17.2.2019 00:48) 0 Jak na FINANCE, DLUHY, POJIŠTĚNÍ

Co je to PRODUCT PLACEMENT? Nenápadná propagace značek v běžném nereklamním prostředí. Doslova přeloženo jako umístění produktu, je to forma skryté reklamy. Jedná se o umisťování výrobků, názvů, log apodobně existujících značek do uměleckých děl, jako jsou například filmy, seriály, videohry, zábavní pořady, písně a další.

  • Skrytá reklama je takový druh reklamy, u které nelze rozlišit (či jen s obtížemi), že se jedná o reklamu. Obvykle není jako reklama označena.

Vzhledem k tomu, jak častý je product placement v dílech moderního zábavního průmyslu, vás možná překvapí, že nejde o jev spojený pouze s koncem dvacátého a začátkem jednadvacátého století, kdy si dopravní magnáti našli cestu ke dveřím světově proslulého francouzského spisovatele Julese Verna (1828 – 1905) a požádali ho, aby jejich společnosti zmínil ve svém románu Cesta kolem světa za osmdesát dní, který pak vydal v roce 1873. Rád tak učinil – za peníze.

  • V pozdější době začal být product placement spojený spíš s filmovou a televizní produkcí než s literaturou. V roce 1896 francouzští filmaři bratři Lumiérové učinili dohodu se švýcarským obchodníkem Francoisem-Henrim Lavanchy-Clarkem o podpoře jeho výrobku, Slunečního mýdla, v krátkém filmu Lumiérů Přehlídka osmého praporu. V tomto filmu je logo výrobku krátce k vidění na trakaři. Ve filmu Wings (Křídla, 1927) jsou zmíněny Hersheyovy čokoládové tyčinky a v Život je krásný (1946) můžeme vidět, jak malý chlapec, který se nesmírně touží stát objevitelem, čte výtisk National Geographic.

Product placement s námi bude neustále, ať už nenápadný – Steve McQueen pronásledující zlé chlápky ulicemi San Francisca ve svém Fordu Mustang GT ve flimu Bullittův případ (1968) – nebo nestoudně křiklavý – jako použití počítačů Compaq ve filmu Vetřelec vs. Predátor (2004) nebo filmy s agentem 007 (James Bond a jeho Vaio).


Některé produkty stačí jen naznačit a už to ovlivní jejich prodej.

  • Ve filmu Loupež po italsku (2003) si skupina zlodějů, kteří oslavují svou poslední krádež, podává láhev šampaňského. Není tam zmíněna žádná značka ani není vidět viněta, přesto je tvar láhve tak specifický, že ji cílová skupina okamžitě poznala.

Product placement bývá kritizován pro rozostřování hranice mezi uměním a reklamou, jeho existence by nás však neměla překvapovat. Televize ostatně nikdy nesloužila jen k zábavě – jejím účelem bylo vždy prodávat.

  • V České republice byl až do 17. srpna 2009 zakázán, avšak je stále všeobecně tolerován. Důvodem je nejen rozšíření v zahraničí, především ve Spojených státech amerických, ale také fakt, že právě product placement je schopný zaplatit náklady na celý film.

  • Product placement upravuje na evropské úrovni směrnice 2007/65/ES o audiovizuálních mediálních službách, která ho odlišuje od klasické televizní reklamy, teleshoppinug a sponzorování, které nejsou začleněny přímo do děje. Product placement je přitom směrnicí obecně zakázán, ale je umožněn ve filmech, seriálech, sportovních a zábavných televizních pořadech, s výjimkou pořadů pro děti. I přes toto povolení ale nesmí daný produkt nepatřičně propagovat nebo zdůrazňovat a diváci musí být o jeho existenci v daném díle předem informováni. Směrnice také umožňuje, aby členské státy EU podmínky product placementu zpřísnily nebo naopak zmírnily.

Ukázka product placementu v českých filmech:

  • Film Vratné lahve - obchodní řetězec Albert

  • Pořad Volejte řediteli - minerální voda Korunní

  • Film Účastníci zájezdu – autobusy Vega Tour, přípravek na erekci ArginMax

  • Seriál Ulice – obchody Euronics a Tescoma, dodavatel elektřiny a plynu Innogy, zubní fixační krém Corega, nábytek Jamall, pivo Březňák, smartphony a notebooky společnosti Lenovo, e-shop Mall a další

  • Film Probudím se včera - hlavní hrdina žvýká žvýkačky Orbit nebo nakupuje v drogerii Teta.

  • Film Čtyřlístek ve službách krále – čtyřlístku hlavních postav přivážejí k snídani Pribináček, dále se ve filmu objevují lízátka Chupa Chups, na náměstí v Třeskoprskách je prodejna hraček HM studio a Česká pošta (všichni jsou partneři filmu)

  • Seriál Gympl s (r)učením omezeným – oplatky Manner, nanuky Pinko, cukrovinky Haribo

  • Film Babovřesky – žvýkačky Orbit, medovník Marlenka, minerální vody Poděbradka a Mattoni, automobilka Citroen, Rádio Impuls a mnoho dalších

  • Seriál Ohnivé kuře – pivo Krušovice

Zkuste si sami najít další product placement (skrytou reklamu) ve filmech, seriálech či pořadech, které sledujete. Jak moc ovlivňují vaše nákupní chování?

Diskuse

Zatím žádné komentáře - buďte první!

Komentovat
 
 

Přihlaste se k odběru novinek a objevujte s námi svět financí

Jméno: Email: Email: