Finance pro radost

CO MĚ NAUČIL NEÚSPĚCH - 10 největších chyb v mém profesním a podnikatelském životě: 2. JAK JSEM V PODNIKÁNÍ HONILA CIZÍ ZAJÍCE a ZAPOMNĚLA SI DÁT ZKUŠEBNÍ OBDOBÍ

6.12.2016 1443x (naposledy 20.6.2019 19:49) 0 VŠE O PODNIKÁNÍ

Počátky podnikání jsou vždy úzce spjaty se zkušebním odbobím nebo také podnikáním nanečisto nebo obdobím PILOTU, jak toto období ráda nazývám. Často si dnes při zavádění nové služby nebo produktu toto období ohraničuji a pojmenovávám právě slovem PILOT. Je to pro mě vždycky taková škola praxí. Období pokusů a omylů, kterým jsem si prošla na počátku své podnikatelské kariéry, kdy se člověk vrhá do všeho, co přináší příslib výdělku, mě naučilo přistupovat ke všem obchodním příležitostem, které se člověku nabízejí s odstupem a v klidu vždy zanalyzovat potenciál každé takové akce.

Vytvořila jsem si vlastní pravidlo: „Když ti někdo háže sousto, napočítej do deseti a pak si ho teprve prohlédni, zda není zkažené či staré.“ Velmi často se lidem – a to nejen na začátku jejich podnikání, ale i tehdy, když jim jejich vlastní podnikání nedává dostatečnou obživu – stává, že se honí za příležitostmi, které jim trh nebo lidé v jejich okolí nabízejí, ale které už od začátku vykazují známky nereálnosti. Člověk pak často ztrácí drahocenný čas a velmi rychle schází z cesty svého skutečného záměru. Období pilotu je vždy obdobím maximálního učení. Není to lehké období, to přiznávám. Počet neúspěchů nezřídka převyšuje počet úspěchů. Myšlenky na to s podnikáním skončit vás často napadají právě v tomto čase. Je to období, kdy máme možnost uvidět, co nepůjde a co se nedaří, jak bychom si přáli, protože jsme na začátku měli velká nebo nereálná očekávání. Pilot je sice podnikání nanečisto, ale je to hlavně období poznávání a objevování. Poznáte při něm jak sebe sama, tak lidi, mezi kterými hledáte své potenciální klienty nebo obchodní partnery. Seznamujete se s fungováním úřadů, nastavujete si vlastní procesy, sbíráte informace o nových oblastech, o kterých jste do dnešního dne věděli jen mlhavě nebo vůbec. Investujete spoustu času a energie. Prostředky, které jste měli naspořeny nebo půjčeny do začátku klesají, nové příjmy stále nepřicházejí a vy jste rozladění, naštvaní, unavení, frustrování a máte chuť s tím praštit.

Pokaždé když jsem se dostala až sem, vybrečela jsem se a zeptala se sama sebe: Co dělám špatně? Mnohokrát jsem nenašla odpověď, protože jsem neměla patřičný odstup a nedokázala se podívat na své podnikání z jiné perspektivy. Dnes dávám svému pilotu vždy časový rámec, většinou jeden rok. Je to dostatečně dlouhá doba na to, aby se do vašeho podnikání promítlo vše, s čím se můžete jako podnikatelé potkat (např. roční období, prázdniny, vánoce, nemoc, daňové období....atd.), a je to i dostatečně dlouhý čas k tomu, aby se ukázalo, zda má vaše činnost potenciál a zda může být úspěšná. Na druhou stranu je to dostatečně krátká doba na to, aby vás to finančně nezruinovalo, pokud by vám vaše podnikání nedávalo příslib zisku ani v budoucnu.

Pilot vyhodnocuji po roce činnosti a postupuji strukturovaně podle jednotlivých bodů a oblastí v seznamu níže. Vyhodnocuji, která akce, činnost nebo rozhodnutí fungovalo, a které naopak nefungovalo. Musím přiznat, že vyhodnocení pilotu je pro mě vždy zajímavým shrnutím výsledků mé roční práce i příležitostí vidět stejné věci jiným pohledem nebo s novými možnostmi. Pilot často přirovnávám k „rychlokurzu podnikání“, kde jeho výsledek bývá jeho závěrečným vysvědčením – diplomem, který dáváte sami sobě a svému podnikatelskému úsilí.

Výsledkem Pilotu je pak naše konkrétní znalost:

  1. Kdo jsem (naše podnikatelská identita)
  2. Jakou potřebu trhu naplňuji, jaký problém řeším
  3. Jaký je můj trh
  4. Kdo je můj klient
  5. Kdo je má konkurence
  6. Jak se od konkurence mohu odlišit – proč si má klient vybrat právě mě
  7. Jaké jsou procesy v mém podnikání a kolik mi to zabere času
  8. Co mě to stálo (jaké byly doposud moje výdaje)
  9. Co mi to přineslo (jaké byly doposud moje příjmy z této činnosti)
  10. Kolik mě to bude stát v budoucnu
  11. Kolik si za svou službu nebo produkt můžu říci
  12. Kolik klientů se mi doposud podařilo získat
  13. Jaká je má cílová skupina
  14. Jakou cestou jsem se k nim dostal a který kontakt nebo místo jsou tím nejlepším distribučním kanálem.

Diskuse

Zatím žádné komentáře - buďte první!

Komentovat
 
 

Přihlaste se k odběru novinek a objevujte s námi svět financí

Jméno: Email: Email: