CO MĚ V PODNIKÁNÍ NAUČIL NEÚSPĚCH: JAK JSEM ŠPATNĚ INVESTOVALA PENÍZE
Když jsem začínala podnikat, postupovala jsem ve svých začátcích zcela standardním způsobem, tak jako většina ostatních lidí, kteří se rozhodli stát podnikateli. Nechala jsem si vytisknout vizitky, vytvořila webové stránky a čekala, jak mi teď budou všichni volat a oslovovat mě, abych jim právě já mohla poskytnout své služby, za které mi zaplatí. Tohle naivní období mám už dnes, díky bohu, za sebou.
Teď už vím, že o vizitkách ani webových stránkách podnikání není. Vizitky i webové stránky představují na začátku podnikání spíše výdaje, jejich užitečnost a rentabilnost je přinejmenším sporná. Vytvářet si svou vlastní značku (brand) lze v momentě, kdy přesně vím, kdo jsem (jaká je má identita), co konkrétně dělám a nabízím, a kdo jsou mí klienti. K čemu jsou vám ale vizitky, když nedokážete přesně specifikovat, co vlastně děláte? K čemu jsou vám webové stránky, které nikdo nenavštěvuje?
Už dávno nerozdávám vizitky na potkání, ale dávám je pouze těm lidem, kteří si o ně výslovně řeknou. Webové stránky mám dnes už jako základní pracovní nástroj, nicméně každé ráno se dívám na jejich návštěvnost a sleduji, co lidé na mých stránkách zajímá, co čtou a co hledají. Vedle webových stránek pak pro prezentaci své značky a toho, co dělám, využívám veškeré bezplatné portály nebo sociální sítě. Nejvíc ze všeho však mluvím s lidmi, poslouchám je – co je trápí, co je těší, co je zajímá nebo co řeší – a na tom pak stavím své záměry a nápady pro nové služby či produkty k řešení jejich problémů a pokrytí jejich potřeb. V poslední době se stále více ukazuje, že nejúčinnější reklamou je dobrá reference. Není to sice tak masové, jako si zaplatit reklamu nebo inzerci, ale je to mnohem efektivnější a rozhodně trvalejší.
Stýkejte se s lidmi, ptejte se jich, co si o vašem podnikání myslí, a sbírejte zpětnou vazbu na vaše výrobky a služby. Že to může být někdy nepříjemné? To ano, zpětná vazba může být někdy bolestivá, obzvlášť když zasáhne vaše ego, ale co vám může být lepším učitelem a rádcem než zkušenost vašeho klienta? Nestyďte se, neobávejte se a ptejte se! Nic tak strašného se vám nemůže stát, děláte to přece pro lidi.