Finance pro radost

VÁCLAV KLEMENT A VÁCLAV LAURIN - VZESTUPY A PÁDY ZNAČKY LAURIN & KLEMENT

VÁCLAV KLEMENT A VÁCLAV LAURIN - VZESTUPY A PÁDY ZNAČKY LAURIN & KLEMENT

Dva muži, kteří stojí za značkou Laurin&Klement - Václav Klement (16.10.1868 – 12.8.1938) knihkupec a Václav Laurin (27.9.1865 – 4.12. 1930) strojní zámečník.

  • Václav Klement neměl šťastné dětství. Brzy mu zemřela matka a byl vychováván macechou. Ta mu však nevěnovala téměř žádnou péči. Od svých čtrnácti let musel Václav Klement manuálně pracovat, studia mu byla odepřena, i když projevil značné nadání ke studiu. Stal se učněm v knihkupectví ve Slaném, kde při zaměstnání vystudoval měšťanskou školu. Po vyučení začal pracovat v Praze, odtud odchází do Mladé Boleslavi, kde pracoval u knihkupce Novotného. Po smrti svého zaměstnavatele knihkupectví odkoupil a vedl jej sám. Byl vášnivým cyklistou a proto vedle knih prodával i kola.

  • V roce 1896 si koupil (jako technický nadšenec) jízdní kolo od drážďanské firmy Seidel & Naumann. Když došlo na kole k závadě, napsal firmě český dopis s žádostí o opravu. Firma mu odpověděla velmi stručně, že požaduje-li odpověď, musí zákazník používat „pro ně srozumitelný jazyk“ (tj. Němčinu). Tato odpověď Václava rozlobila a přivedla ho k nápadu založit vlastní dílnu na opravu a později i na výrobu jízdních kol.

  • Ve svém nadšenectví pro jízdní kola se seznámil s Václavem Laurinem, mladým strojním zámečníkem, vyjímečně technicky talentovaným a manuálně velmi zručným, společníkem Josefa Krause, majitele dílny na seřizování bicyklů, a nabídl mu založení vlastní dílny,která by se zabývala opravami jízdních kol a komplexních servisních služeb.

V roce 1895 si společně najali v Mladé Boleslavi, na místě zvaném U sedmi zlodějů dílnu, kde pak pod jménem Laurin&Klement, společně se svými pěti zaměstnanci, opravovali a vyráběli jízdní kola, nesoucí značku Slavia. Václav Laurin se staral o technickou stránku podnikání a Václav Klement o komerční aktivity.

  • Během několika týdnů zaměstnávali 9 dělníků a pořídili si malý parní stroj. Kromě výroby nových bicyklů se zaobírali i opravami. I přes písemně potvrzenou dvouletou záruku na nová kola bylo shánění zákazníků složité a mezi dealery byla i zastavárna, proto v říjnu 1896 přišel Klement s revolučním prodejem na splátky bez navýšení.

  • V roce 1899 se v nabídce, kromě pěti typů bicyklů, dvou typů tandemů a dvou typů dětských kol, objevila první motocykleta (kolo s pomocným motorkem nad předním kolem). V neděli 11. listopadu 1899 pak představili veřejnosti první skutečný moderní motocykl Laurin & Klement Typ 1, s motorem uloženým ve spodní části rámu, tj. v ideálním těžišti pod jezdcem. Výroba motocyklů byla zprvu okrajová, v monarchii zájemci prakticky neexistovali a prvních 35 objednávek tak Klement sehnal teprve v Německu.

  • O definitivní orientaci továrny však v roce 1900 rozhodl nečekaně úspěšný kontrakt na 150 motocyklů pro londýnskou společnost Hawetson, díky kterému také Václav Klement definitivně skončil s kariérou knihkupce.

  • Koncem roku 1905, kdy měla továrna rozlohu 80 ha a 355 zaměstnanců, představila první skutečný automobil: voiturettu Laurin Klement A. Díky bezkonkurenční ceně 3600 K měl rázem úspěch u více než stovky zákazníků.

  • Rostoucí zájem zákazníků tlačil na investiční kapitál, kterého se však nedostávalo, a tak se oba společníci rozhodli pro přeměnu společnosti na akciovou společnost. 19. července 1907 tak byla zapsána do obchodního rejstříku firma Laurin & Klement, akciová společnost, továrna automobilů v Mladé Boleslavi. Klement se stal jejím generálním ředitelem, Laurin technickým ředitelem, a továrna se brzy rozrostla na plochu 134 ha s šesti sty zaměstnanci.

  • Domácí trh v rámci českých zemí nebyl příliš veliký, v rámci monarchie to již bylo lepší – například celá pětina produkce směřovala do rakouských zemí. Výrazný podíl měl export, například předválečné Rusko odebíralo více než třetinu všech vyrobených vozidel.Klement se už dávno snažil o zlevnění výroby zavedením nových lehkých automobilů vyráběných ve větších sériích.

Za první světové války byla výroba automobilů a motocyklů omezena ve prospěch válečných potřeb. Klement tehdy vyreklamoval zaměstnance automobilky z odvodů na frontu díky tomu, že ve firmě zavedli výrobu munice a zbraní pro armádu nebo vyráběli vlastní obráběcí stroje.

  • Naopak po válce se dostavily problémy vzniklé novým geopolitickým uspořádáním a zpřetrháním řady obchodních vazeb: z relativně velkého rakousko-uherského hospodářského prostoru se většina zákazníků náhle ocitla za hranicemi, minimalizoval se však vývoz i do tak vzdálených destinací, jako Austrálie nebo Japonsko. Nově vzniklé evropské státy byly často hospodářsky zesláblé a to platilo i pro Československo, které v počátcích bojovalo o územní integritu a automobilky byly pod kontrolou armády.

  • V noci z pátku 27. na sobotu 28. Června 1924 zachvátil areál firmy požář, při kterém byla zničena významná část technologií. Ačkoli se podařilo technické vybavení nahradit a v listopadu 1924 se již v nově vystavěných budovách znovu vyrábělo, ocitla se společnost v existenční tísni: její automobily prohrávaly v konkurenčním boji se značkami Praga a Tatra z důvodu stárnoucí koncepce, malosériové výroby a tedy vysokých cen. Byla nutná finanční injekce jednak pro výstavbu nových provozů velkosériové výroby, jednak pro vývoj zcela nových typů vozů.

  • Proto 27.června 1925 došlo k fúzi automobilky L&K se strojírenským koncernem Akciová společnost dříve Škodovy závody v Plzni. Mladoboleslavská automobilka se tím pádem stala pouze jedním z několika výrobních závodů a orientovala se na osobní automobily, téměř veškerou administrativu převzalo obchodní ředitelství Škody v Praze a vývoj a výroba užitkových automobilů se přestěhoval do Plzně.

  • Výroba motocyklů byla zastavena. Václav Laurin se stal řadovým ředitelem, Václav Klement generálním radou, oba bez významnější zodpovědnosti a tedy i pravomocí.

Pojmenování Laurin & Klement používá současný výrobce Škoda Auto pro pojmenování nejluxusnější výbavy některých vozů – Škoda Felicia Laurin & Klement, Škoda Octavia Laurin & Klement a Škoda Superb Laurin & Klement.


Přihlaste se k odběru novinek a objevujte s námi svět financí

Jméno: Email: Email: