Finance pro radost

FRANTIŠEK JANEČEK český vynálezce a zakladatel světoznámé firmy JAWA

FRANTIŠEK JANEČEK český vynálezce a zakladatel světoznámé firmy JAWA

Průmyslník a konstruktér František Janeček, který se narodil před 140 lety, 23. ledna 1878, se proslavil jako zakladatel značky Jawa. V současné době je Jawa jediným výrobcem motocyklů na území České republiky.

František se narodil v Klášterci nad Dědinou a původně chtěl být lékařem. Otec ho ale viděl v nějakém technickém oboru a to rozhodlo. Po základní škole odjel do Prahy. Absolvoval strojní průmyslovou školu, pokračoval studiem elektrotechniky. Poté nastoupil jako konstruktér do Kolbenovy továrny.

  • Na zkušenou odjel do Nizozemska, kde se ujal stavby nové továrny. Stejně jako většina Nizozemců jezdil na pracoviště na kole. Jednoho dne ho, ale srazilo auto. Řidič odvezl potlučeného Janečka do domu svého zaměstnavatele. Limuzína patřila starostovi Maarsenu a zámožnému šlechtici. Zde se seznámil s jeho dcerou Johannou Carolinou Strick van Linschotenovou narozenou 4. února 1877, která se 5. července 1901 stala jeho ženou. Po smrti Johanniných rodičů dostala nejen věno, ale i velké dědictví.

  • Po návratu z Nizozemí se věnoval svým vynálezům a vyráběl vše od granátů přes vojenskou výzbroj až po šicí stroje. Nakonec se díky kapitálů, kterým disponoval, rozhodl pro sériovou výrobu domácích motocyklů.

  • Po první světové válce František Janeček založil v Praze-Nuslích zbrojovku, která zaměstnávala přes 1100 pracovníků. Potýkala se ale s klesajícím odbytem, a tak Janeček koupil licenci na výrobu motocyklů od německého výrobce, firmy Wanderer.

  • Název Jawa složil z počátečních písmen svého jména Janeček a firmy Wanderer. První stroje – Wanderer 500 – příliš spolehlivé nebyly, obrat k lepšímu nastal až s příchodem nových konstruktérů, Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 dobyla trh s logem "Lepší stroj za méně peněz“ a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

  • Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však prozíravě nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

František Janeček zemřel 4.3.1941.

Technický vývoj motocyklů pokračoval ještě v 50. letech, pak postupně upadal. V letech 1963 a 1964 musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou. Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic. Výroba motorů přešla do Strakonic. Sportovní stroje se držely na světové špičce až do 80. let. Plochodrážní stroje Jawa se od roku 1963 vyráběly v Divišově. Loni firma výrobu strojů pod touto značkou ukončila. Jako nástupce tradičního výrobce motocyklů vznikla v roce 1997 JAWA Moto, s. r. o., která disponuje chráněnou značkou Jawa.

Přihlaste se k odběru novinek a objevujte s námi svět financí

Jméno: Email: Email: